Share to
Peter Gullers
By Upplandsmuseet
Fotografen Peter Gullers, född 1938, skänkte under 2011 ett stort antal digitalt födda bilder till Upplandsmuseet. denna mapp innehåller några av dessa unika samtidsbilder! Peter ...
Fotografen Peter Gullers, född 1938, skänkte under 2011 ett stort antal digitalt födda bilder till Upplandsmuseet. denna mapp innehåller några av dessa unika samtidsbilder!
Peter Gullers skrev i juni 2011:
I höst är det precis 50 år sedan jag övergav mina planer på att etablera mig som formgivare för att istället ägna mig åt fotografering på heltid. Då hade jag under ett antal år, i längre och kortare perioder,varvat yrkespraktik med formell utbildning i såväl fotografi som konst/hantverk. Keramik och glas hos industriformgivaren och konstnären Gunnar Nylund,b röllopsfoto (och löpning!) hos olympiamästaren i London 1948 Tore Sjöstrand i Växjö, mode hos ungraren Zoltan Glass i London, tidningsreportage på Epoca i Milano med Mario de Biasi, studier på Konstfack i Stockholm (keramik)och Slöjdföreningens skola i Göteborg (i design och fotografi).
Över åren har jag medverkat som fotograf i ett 50-tal bildböcker.
Det har varit Sverige- och landskaps- och stadsböcker i min fars regi, men också bransch- eller företagsspecifika för KF, ICA, STORA, Boliden, SKF,
Gränges,I ndustriförbundet, TCO, Målarmästarna, Ångpanneföreingen och Naturvårdsverket mfl.
Tillsammans med journalisten Kerstin Ostwald gav jag på Prisma ut Den Överkörda Gatan, samtal och bilder från S:t Eriksgatan 1972. Den blev också en utställning med samma namn på Stockholms stadsmuseum året därpå. För tidskrifterna Form, Arkitektur, Att Bo och HSB nytt dokumenterade jag miljonprogrammet och stadsplaneringen under större delen av 1960-och 70 talen. De ingår sedan 1990 i Nordiska museets samlingar som Gullersarkivet.
1976 -1978 läste jag filosofi och ekonomisk historia på Stockholms universitet. Ett tänbart yrkesbyte föresvävade mig efter många års flackande landet runt.
En studie om den kirurgiska intrumenttillverkningens historia Verktygsmakare och operatörer som var tänkt som en fyrabetygsuppsats i ekonomisk historia blev istället finansierad och utgiven av det nyligen instiftade Arbetslivsinstituet (ALC). Mellan 1978 och 1986 hade jag en deltidstjänst där inom området yrkeskunnande och teknologi som leddes av professor Bo Göranzon. Det mer praktiskt inriktade ALC blev ett alternativ till en rent akademisk inriktning - jag ville inte heller helt släppa fotograferandet.
Det som intresserade mig mest var stadsplanering/stadsbyggande.För Stockholms stadsbyggnadskontor arbetade jag regelbundet under hela 1990-talet.
Tillsammans med DN-journalisten Thorleif Hellbom gav jag på eget förlag 1996 ut Stockholm, Vad händer på torgen med förord av Jan Lindhagen.
1998 lade Jag hade nöjet att medverka i utställningen Det industriella Sverige på Tekniska museet 2001 och en bok med samma namn i samarbete med KTH året därpå. Som författare till boken knöts ekonomhistorikern Martin Fritz från Göteborgs universitet. Som bildredaktör arbetade jag 2005 - 2007 tillsammans med honom med boken SKF, 100 år.
Uppsala kom först in i mitt liv under ett uppdrag för Hyresgästernas Riksförbund 1976. Vi skulle göra ett reportage om den då helt nyuppförda stadsdelen Gottsunda. Året efter fick jag anledning att återkomma för att ta bilder för kommunen till en ny liten bok om Uppsala. I samband med den stora utställningen Det är din stad, även den i kommunens regi, kom jag även i kontakt med Upplandsmuseets historiska bildarkiv. På plats fick jag fotografera av särskilt representativa miljöer för utställningen. Sedan 1979 är jag bosatt i Uppsala, gift med den dåvarande utställningskommissarien och informationssekreteraren Eva.
Sedan jag avregistrerade mig som egenföretagare 2007 har jag använt stora delar av min obegränsade arbetsfria tid till att dokumentera Uppsalabornas liv i vardag och fest. Det kan kanske tyckas överflödigt. Aldrig, kan man med säkerhet säga, har det tagits så mycket bilder som nu av så många som nu. Såväl stillbilder som rörliga filmklipp läggs dessutom ut och sprids i oräkneliga antal på nätet. Men det finns inbyggda paradoxer i dagens bildflöde.
Digitalkamerornas potentiellt väldigt höga bildkvalité blir helt irrelevant när bilderna transformeras för att anpassas det minimala formatet Facebook kräver eller bara betraktas på mobiltelefonernas 3-tumsskärmar. Det är också ett konstant flöde i nutid. Kommer inte alla dessa miljoner ögonblicksbilder obönhörligt att sköljas bort av och med tiden? För vem orkar spara, sortera, katalogisera alla dessa händelser? Idag finns det tack och lov ännu kvar intresse, kunnande och metoder att göra detta. Bibliotek och museer har som sin uppgift att knyta det som händer idag med det som varit. Min tanke med bilddokumentationen är att kommande generationer ska kunna ta tidsprånget tillbaka till 2011 och på nära håll och i stor upplösning detaljrikedom) stifta bekantskap med dagens Uppsala och ganska många av dess invånare. I Upplandsmuseets digitala museum är steget sedan kort till stadens äldre levande historia. Håll till godo !
47 objects
Metadata
- Date publishedNovember 5, 2014
- Date updatedDecember 5, 2014
- DIMU-CODE021095501033
- UUIDd7ccc04a-6e7e-11e1-99f0-fc6c4eba520f
Send an inquiry
Your message will be sent to Upplandsmuseet.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».